Mange har fremdeles småmaskiner og småmotorer som går på bensin. Og når vi sier småmaskiner eller hagemaskin da mener vi snøfreser, gressklipper, motorsag, gresstrimmer, hekksaks, og alle motoriserte maskiner du bruker i hagen. Av miljøhensyn tilfører man nå etanol i bensinen på drivstoffpumpene. Dette er bedre for miljøet, men ikke fullt så bra for motoren på din hagemaskin. Derfor er det mange som spør seg, om man kan bruke den nye bensinen på gressklipper eller snøfreser?

Mange er vant med å bruke 95 oktan fra vanlig drivstoffpumpe på hagemaskiner. Og motoren vil fungere, også på den nye E10, men blir redskapen stående ubrukt over tid med bensin på tanken og i systemet, kan det oppstå problemer. Bioetanolen gjør bensinen til ferskvare som ikke tåler lagring. Det er fordi at etanolen binder fuktighet og gjør at vannmengden i bensinen øker over tid. Vann i bensin vil gjøre at motoren går dårligere. Vannet kan også forårsake korrosjon i motor og forgasser dersom den blir stående ubrukt. I tillegg kan etanolen over tid tære på pakninger og bensinslanger, slik at de morkner og må skiftes ut. Så bruker du E10 på dine hagemaskiner, må du i det minste sørge for å bruke opp bensinen før du setter den bort for sesongen. Mange mener det beste alternativet er alkylatbensin. Alkylatbensin inneholder ikke etanol, og har mindre av de skadelige stoffene som for eksempel bly, svovel, aromater og benzen. Den er renere en vanlig blyfri bensin og gir dermed mindre og renere avgasser. Alkylatbensin gir i tillegg en renere forbrenning, øker ytelsen og forlenger levetiden på motoren. Bedre for miljøet, for mennesker og dyr. Det finnes to typer alkylatbensin. En beregnet for 2-taksmotorer med en blanding av bensin og olje, og en til 4-taktsmotor med kun bensin.
Vi anbefaler og bruke bruke 98 oktan, den nye E5 på din snøfreser eller hagemaskin. Den inneholder mindre etanol, men også den har ikke godt av å bli lagret over lang tid. Men den holder betydelig lenger enn E10. Har man ikke tilgang til E5 eller alkylatbensin, så finnes ulike tilsetningsstoffer man kan tilføre bensintanken for å redusere skadene etanolen kan skape. Når denne tilsetningen blandes inn i bensinen, stabiliserer den og øker holdbarheten med opptil 2 år. Tilsetningen vil forhindre avleiringer som kan feste seg på ventiler, tette drivstoffslanger og forgasserdyser. I tillegg fjerner den kondensvann og beskytter mot oksidering og korrosjon.
Tenk deg om før du fyller på bensin neste gang. Bensin er ikke lenger bare bensin.
Vi anbefaler også bruk av 98 oktan på eldre biler og motoriserte kjøretøy som f.eks ATV, UTV m.fl.
Har man en en eldre bil, over tjue år gammel og skal fylle bensin bør det ringe en alarmklokke hos deg. Det heter seg at biler som er 2001 modeller eller eldre ikke bør bruke E10 bensin. Er du i tvil om du kan bruke 95 oktan bensin på bilen din bør du snakke med en (profesjonell) som har greie på det.
Motoren vil gå, men etanolen vil spise opp slanger og pakninger i brennstoffsystemet over tid. Etanolen gjør også at det blir mer sot og avleiringer i motoren slik at den slites raskere. Fyller du 98 oktan skulle du være på den sikre siden – dersom du finner en pumpe som leverer det da.
De fleste bensinstasjonene i Norge har i dag bare 95 oktan bensin, merket med E10. Noen få har også 98 oktan merket med E5. Og det er den du skal bruke på biler fra 2001 og eldre. I tillegg til veteranbiler bør også påhengsmotorer bruke 98 oktan/E5 bensin. Med 98 blyfri bruker man gjerne mindre bensin da den er lettere antennelig og gir mer effekt sammenlignet med 95 blyfri med ethanol.
E10 bensin – en stor utfordring for småmotorer, så bruk 98 oktan!
