Blogg/nyheter/innlegg
Hvordan bytte friksjonshjul på en snøfreser

Denne veiledningen viser hvordan du erstatter friksjonsskiven/friksjonshjulet på en snøfreser.
Friksjonsskiven hjelper til med å drive snøfresen fremover, altså framdriften. Når friksjonsskiven er i kontakt med spinn drivhjulet, roterer friksjonsskiven og dreier akselen. Hvis friksjonsskiven er slitt eller skadet, beveger snøfresen seg sakte det blir dårlig effekt på framdriften. Bytt ut en slitt eller ødelagt friksjonshjul med en produsent-godkjent erstatnings-del.
Denne prosedyren fungerer for de fleste selvgående snøfresere på markedet som har friksjonshjul/disk som fremdrift.
Før du begynner er det lurt og tappe bensinen ut eller kjøre snøfresen til tanken er tom. La motoren avkjøles.
MERK: På de fleste snøfresere med friksjonshjul, holder som regel kun å bytte selve gummiringen som er klemt mellom friksjonshjulet. Det er i de aller fleste tilfeller kun selve gummien som blir slitt. Det er også mer kostnads-besparende å kun bytte gummien og ikke hele friksjonshjulet. Prosessen er den samme som beskrivelsen nedenfor, men i stedet for å bytte hele friksjonshjulet, splitter man den og bytter kun gummiringen. Når ny gummiring er montert, klemmer man fast gummiringen mellom metall-hjulet og monterer hele friksjonshjulet tilbake på akselen.
Trinn 1: Koble fra tennpluggens ledning og trekk tennpluggen rett opp og ut av stikkontakten.
Trinn 2: Ta av rammedekselet/bunnpannen, tipp snøfresen fremover slik at den hviler på snøhuset foran. Fjern skruene som fester rammepanelet/bunnpannen mellom hjulene. Ta av panelet for å få tilgang til stasjonens systemkomponenter.
Trinn 3: Fjern begge hjulene. Fjern boltene som sikrer hvert hjul på akselen. Trekk av begge hjulene.
Trinn 4: Fjern monteringsmutteren på sitter på akselen. Hold akslen stasjonær med en 13/16 «åpen eller justerbar skiftenøkkel. Fjern monteringsmutter med en sperre og en 1/2» uttak eller skiftenøkkel.
Trinn 5: Fjern friksjonsskiven/friksjonshjulet. Trykk lett på den venstre enden av akselen for å skyve lageret ut av rammens høyre side. Fjern lageret. Dra forsiktig ned og til venstre. Trekk friksjonsskiven/friksjonshjulet av akselen. Merknad: Det holder ofte som regel kun å bytte selve gummi-hjulet og ikke hele friksjonshjulet.
Trinn 6: Rengjør akselen. Fjern eventuell rust fra akselen og rengjør den grundig. Påfør litt fett/olje på akselen.
Trinn 7: Installer den nye friksjonsplaten/friksjonshjulet. Skyv den nye friksjonsskiven på akselen. Sett friksjonsskiven ordentlig og skyv akselen tilbake i lageret på høyre side av rammen. Monter mutteren igjen og stram den godt.
Trinn 8: Sett på hjulene igjen. Skyv hjulene på akselen. Monter muttere/bolter på hvert hjul. Stram forsvarlig på begge sider.
Trinn 9: Sett på rammepanelet/bunnpannen igjen. Plasser rammepanelet og legg opp monteringshullene. Sett inn monteringsskruene og stram godt til. Vri snøfresen så tilbake i oppreist tilstand slik at den hviler på dekkene.
Trinn 10: Test snøfreser. Koble til tennpluggens ledning igjen. Fyll tanken med ny bensin og test at snøfreser virker som den skal. Både fremover og tilbake.


SPEED S-serie perfekte valget for deg som ønsker en brukervennlig snøfreser av høy kvalitet

SPEED S-serie er pålitelige og funksjonelle snøfresere som er laget for nordiske forhold.
SPEED er kjent for sine solide og sterke maskiner, og bruker kun de verdenskjente motorene fra Loncin og Zongshen. Motorene er konstruert for og levere optimal ytelse og er verdenskjent for sin utmerkede kvalitet og driftssikkerhet. Snøfreser med snorstart og 230 volt elektrisk start er det perfekte valget for deg som ønsker en snøfreser av høy kvalitet som kan håndtere snørydding under de aller fleste forhold. Med ultragrip-vinterdekk gir denne snøfreseren overlegent grep og stabilitet, selv på ujevnt og glatt underlag. Snøfreseren er skånsom mot underlaget og egner seg veldig godt for snørydding ved gårdsplasser, inngangspartier, tak og terrasser. Snøfreseren er utstyrt med LONCIN motor som er en av markedets mest pålitelige- og funksjonelle motorer. Alle modeller kan også tilpasses med ekstrautstyr.
- S-serien snøfresere har:
- Kontrollpanel med alle funksjoner lett tilgjengelig på et sted som gjør manøvrerbarheten på snøfreseren meget enkel.
- Snøfreseren har et to-trinnsystem som gir overlegen ytelse og er økonomisk og brukervennlig.
- Loncin OHV motorer som sørger for optimal ytelse.
- Sterke og pålitelige motorer fra Loncin, finnes i utgaver med 182cc, 196cc og 212cc.
- Motorene kommer med både en snorstart og en elektrisk 230v start funksjon.
- Robust stålkonstruksjon som sikrer holdbarhet og lang levetid.
- Dekk som er skånsomme mot underlaget og egner seg veldig godt for snørydding ved gårdsplasser, inngangspartier, tak og terrasser.
- Snøfreser av høy kvalitet som kan håndtere snørydding under de aller fleste forhold.
- UltraGrip vinterdekk som gir meget god trekkraft gjennom dyp snø.
Hjullaster – allsidige alt-mulig maskiner som kan brukes hele året
Det finnes mange bra hjullastere på markedet, og flere av dem er laget og produsert i Kina. Det finnes mange ulike leverandører av hjullastere og kompaktlastere i Kina. Noen er helt klart bedre en andre. En hjullaster kan brukes til utrolig mye og har blitt mer og mer populært også blant private og private husstander som bruker dem på gården, snøbrøyting, transport av masser, gressklipping, palleløft m.m. Utstyr og redskaper til hjullaster finnes det mye av så man kan fint bruke en hjullaster året rundt. Hjullastere fra Kina har også blitt mer utbredt i Norge med ulike forhandlere. Pris og kvalitet er en nøkkelfaktor, og det varierer mye fra forhandler til forhandler. Flere har også funnet verdien i og importere direkte selv fra fabrikker i Kina.

Gspeed Norge har direkte kontakt med flere fabrikker og leverandører i Kina av hjullastere og tilhørende redskaper og kjenner markedet godt. Så dersom man vurderer og gå til innkjøp kan dere være lurt og få noen tips og råd på veien. Det er flere ting og faktorer som avgjør om man gjør et godt kjøp, og de aller fleste forbrukere er interessert i best kvalitet og ytelse for pengene. De mest populære hjullastere fra Kina er midjestyrte og utstyrsnivåene varierer. Hjullaster er en anleggsmaskin med hjul som brukes til lasting og planering av jord, grus og stein, samt arbeid som lasting av tømmer og trelast, rydding av snø osv. Hjullastere kan være utstyrt med en kraftig laste apparat foran, slik at man kan koble ulike redskap som skuffe, pallegaffel, tømmerklo, skjær, snøfreser, kantklipper og koste maskin m.m. Med unntak av noen små maskiner er moderne hjullastere rammestyrte, med motoren på den bakre delen og lasteapparatet på den fremre delen. En stor fordel med hjullastere er manøvreringsevnen og dem er allsidige alt-mulig maskiner som kan brukes hele året.
Det finnes mange varianter og velge mellom, det samme når det gjelder motorvalg, løftekapasitet og ekstrautstyr. Gspeed Norge kan hjelpe til med og velge riktig maskin til riktig jobb og behov. Leverandør valg er viktig og tenke på også etter at maskin er innkjøpt med tanke på reservedelstilgang etc.
Hvilken bensin er best og bruke på småmotorer?.
Mange har fremdeles småmaskiner og småmotorer som går på bensin. Og når vi sier småmaskiner eller hagemaskin da mener vi snøfreser, gressklipper, motorsag, gresstrimmer, hekksaks, og alle motoriserte maskiner du bruker i hagen. Av miljøhensyn tilfører man nå etanol i bensinen på drivstoffpumpene. Dette er bedre for miljøet, men ikke fullt så bra for motoren på din hagemaskin. Derfor er det mange som spør seg, om man kan bruke den nye bensinen på gressklipper eller snøfreser?

Mange er vant med å bruke 95 oktan fra vanlig drivstoffpumpe på hagemaskiner. Og motoren vil fungere, også på den nye E10, men blir redskapen stående ubrukt over tid med bensin på tanken og i systemet, kan det oppstå problemer. Bioetanolen gjør bensinen til ferskvare som ikke tåler lagring. Det er fordi at etanolen binder fuktighet og gjør at vannmengden i bensinen øker over tid. Vann i bensin vil gjøre at motoren går dårligere. Vannet kan også forårsake korrosjon i motor og forgasser dersom den blir stående ubrukt. I tillegg kan etanolen over tid tære på pakninger og bensinslanger, slik at de morkner og må skiftes ut. Så bruker du E10 på dine hagemaskiner, må du i det minste sørge for å bruke opp bensinen før du setter den bort for sesongen. Mange mener det beste alternativet er alkylatbensin. Alkylatbensin inneholder ikke etanol, og har mindre av de skadelige stoffene som for eksempel bly, svovel, aromater og benzen. Den er renere en vanlig blyfri bensin og gir dermed mindre og renere avgasser. Alkylatbensin gir i tillegg en renere forbrenning, øker ytelsen og forlenger levetiden på motoren. Bedre for miljøet, for mennesker og dyr. Det finnes to typer alkylatbensin. En beregnet for 2-taksmotorer med en blanding av bensin og olje, og en til 4-taktsmotor med kun bensin.
Vi anbefaler og bruke bruke 98 oktan, den nye E5 på din snøfreser eller hagemaskin. Den inneholder mindre etanol, men også den har ikke godt av å bli lagret over lang tid. Men den holder betydelig lenger enn E10. Har man ikke tilgang til E5 eller alkylatbensin, så finnes ulike tilsetningsstoffer man kan tilføre bensintanken for å redusere skadene etanolen kan skape. Når denne tilsetningen blandes inn i bensinen, stabiliserer den og øker holdbarheten med opptil 2 år. Tilsetningen vil forhindre avleiringer som kan feste seg på ventiler, tette drivstoffslanger og forgasserdyser. I tillegg fjerner den kondensvann og beskytter mot oksidering og korrosjon.
Tenk deg om før du fyller på bensin neste gang. Bensin er ikke lenger bare bensin.
Vi anbefaler også bruk av 98 oktan på eldre biler og motoriserte kjøretøy som f.eks ATV, UTV m.fl.
Har man en en eldre bil, over tjue år gammel og skal fylle bensin bør det ringe en alarmklokke hos deg. Det heter seg at biler som er 2001 modeller eller eldre ikke bør bruke E10 bensin. Er du i tvil om du kan bruke 95 oktan bensin på bilen din bør du snakke med en (profesjonell) som har greie på det.
Motoren vil gå, men etanolen vil spise opp slanger og pakninger i brennstoffsystemet over tid. Etanolen gjør også at det blir mer sot og avleiringer i motoren slik at den slites raskere. Fyller du 98 oktan skulle du være på den sikre siden – dersom du finner en pumpe som leverer det da.
De fleste bensinstasjonene i Norge har i dag bare 95 oktan bensin, merket med E10. Noen få har også 98 oktan merket med E5. Og det er den du skal bruke på biler fra 2001 og eldre. I tillegg til veteranbiler bør også påhengsmotorer bruke 98 oktan/E5 bensin. Med 98 blyfri bruker man gjerne mindre bensin da den er lettere antennelig og gir mer effekt sammenlignet med 95 blyfri med ethanol.
E10 bensin – en stor utfordring for småmotorer, så bruk 98 oktan!
Universalt brøyteskjær til ATV/UTV
Brøyteskjær, snøskjær, snøplog eller snøblad om man vil. Den gjør jobben den er tilegnet uansett betegnelse. Brøyteskjær i god kvalitet som rydder effektivt snøen om vinteren. Noen bruker også skjæret om sommeren til sand, grus, jord m.m. Mange bruker dette på ATV og UTV maskiner med godt resultat.
Universal snow plow kit ATV/UTV er et meget populært skjær på markedet. Det er universalt og komplett brøyteskjær med ramme og monteringstilbehør. Passer til de fleste ATV og UTV rammer på markedet. Monteres med universal festeplate og skjæret kan tas enkelt på/av.
Brøyteskjæret kan svinges til begge sider og låses i ulike posisjoner.
Finnes i tre ulike lengder, 110cm, 150cm og 180cm. Bladstørrelser over 110cm utvides enkelt via bladforlengere (sidevegger) på hver side av bladet. Høyden er lik på alle modeller og er ca 40cm.
Det kom ny modell i 2023 som erstatter tidligere modell med betegnelse M22 og M22G.
Hvordan bytte en utkasterreim på snøfreser
Trinn 1.
Koble fra tennpluggledningen
Trekk tennpluggledningen rett opp og av pluggen.
Trinn 2.
Fjern beltedekselet (reimdekselet)
Fjern en bolt som fester beltedekselet til rammen til snøfreseren ved hjelp av en skrutrekker og skralle. Løsne reimdekselet.


Trinn 3.
Fjern reimen
Trekk skrueremmen av motorhjulet.

Trinn 4.
Fjern rammepanelet
Vipp snøfreseren fremover slik at den hviler på skruehuset. Fjern skruene som fester rammepanelet mellom hjulene. Løsne panelet for å få tilgang til stasjonssystemets komponenter.


Trinn 5.
Fjern reimholderen
Løsne sekskantmutteren og fjern reimholderen.

Trinn 6.
Fjern reimen
Legg merke til føringen av reimen før du fjerner det. Trykk på drivinggrepsspaken med en fjærklemme, eller la en hjelper holde den lukket. Fjern reimen fra skruen. Drei reima 90 grader slik at det glir over reimskiven og trekk det ut.



Trinn 7.
Installer den nye reimen
Sett inn den nye reima på skruen. Kontroller at reima er satt helt inn i reimskivesporet og ikke på utsiden av bremsetappen eller reimholderen.
Installer reimholderen på nytt.
Trinn 8.
Installer rammepanelet på nytt.
Installer rammepanelet på nytt. Sving snøfreseren oppreist slik at den hviler på dekkene.
Trinn 9.
Installer reima på motorhjulet
Plasser reima på motorhjulet og rull det på plass. Sett på plass reimdekselet.
Trinn 10.
Test snøfreseren
Koble til tennpluggledningen igjen. Fyll tanken med bensin og test snøfreseren.
Ny toppmodell fra HAIGE med Loncin motor
Beltesnøfreser med kraftig original 375cc Loncin motor med 70cm bredde på snøhuset. Denne snøfreseren gjør jobben. Tar seg godt frem, og har utstyr som varme i håndtak, LED-belysning, 190 graders vinkling på snøutkastet, 15m kastelengde m.m. Snøfreseren har 8 gir, er lett og manøvrere med ut-inn kobling av belte-driften med egne spaker på hver side. Loncin motor på 375 kubikk og 11 hestekrefter tar unna mye snø på en gang og egner seg godt for Norske vinterforhold.
Dekkinformasjon – merking
Den viktigste informasjonen du finner på siden av dekket er dekkstørrelsen. Størrelsen angis som en serie med tall og bokstaver, som for eksempel 195/55 R16 87V:

195 = Bredden på dekket i mm.
55 = Høyde/bredde forhold på dekket
R = Radial dekk
16 = Felgdiameter i tommer
87 = Lasteindeks
V = Hastighetskode
De to første tallene i informasjonen viser til dekkets bredde og profilen.
I dette tilfellet viser vi dekk som er 195 millimeter brede. Dekkprofilen viser til forholdet mellom dekkets høyde og bredde. I dette tilfellet er høyden på dekket 55% av segmentbredden.
Bokstaven R står for radialdekk. Alle personbildekk som selges i Norge i dag er radialdekk.
Det etterfølgende nummeret 16 angir felgdiameteren i tommer som dekket passer til.
Tallet 91 er lasteindeksen (Load Indeks). Bokstaven V er dekkets hastighetsindeks, altså dekkets anbefalte maks. hastighet.
DOT-MERKING
For at man skal kunne sjekke alder på dekket, benytter de fleste dekkfabrikanter en felles merking som kalles DOT-kode, og du finner også den på dekkets sidevegg. DOT-merkingen på dekksiden oppgir hvor dekket er produsert og hvor gammelt det er. De to første sifrene angir hvilken fabrikk som har produsert dekket, mens de fire siste sifrene angir produksjonstiden. Eksempel nedenfor viser de siste sifrene 2616 som betyr at dekket produsert i uke 26 i år 2016.

EU DEKKMERKING
EU dekkmerking er en ny obligatorisk dekketikett for alle dekk produsert etter november 2012, for på denne måten kunne gi en standard informasjon om rullemotstand/drivstofforbruk, våtgrep og utvendig støy. Dekketiketten har til hensikt å gi sluttbruker bedre informasjon om dekket, slik at valget skal bli enklere ved kjøp av nye dekk.
EU dekkmerking vil gjøre det enklere å sammenligne ulike dekktyper. Eu dekkmerking omfattes av tre egenskaper: drivstofføkonomi, våtgrep og ekstern dekklyd.

Hvordan bytte en utkasterreim på snøfreser
Trinn 1.
Koble fra tennpluggledningen
Trekk tennpluggledningen rett opp og av pluggen.
Trinn 2.
Fjern beltedekselet (reimdekselet)
Fjern en bolt som fester beltedekselet til rammen til snøfreseren ved hjelp av en skrutrekker og skralle. Løsne reimdekselet.


Trinn 3.
Fjern reimen
Trekk skrueremmen av motorhjulet.

Trinn 4.
Fjern rammepanelet
Vipp snøfreseren fremover slik at den hviler på skruehuset. Fjern skruene som fester rammepanelet mellom hjulene. Løsne panelet for å få tilgang til stasjonssystemets komponenter.


Trinn 5.
Fjern reimholderen
Løsne sekskantmutteren og fjern reimholderen.

Trinn 6.
Fjern reimen
Legg merke til føringen av reimen før du fjerner det. Trykk på drivinggrepsspaken med en fjærklemme, eller la en hjelper holde den lukket. Fjern reimen fra skruen. Drei reima 90 grader slik at det glir over reimskiven og trekk det ut.



Trinn 7.
Installer den nye reimen
Sett inn den nye reima på skruen. Kontroller at reima er satt helt inn i reimskivesporet og ikke på utsiden av bremsetappen eller reimholderen.
Installer reimholderen på nytt.
Trinn 8.
Installer rammepanelet på nytt.
Installer rammepanelet på nytt. Sving snøfreseren oppreist slik at den hviler på dekkene.
Trinn 9.
Installer reima på motorhjulet
Plasser reima på motorhjulet og rull det på plass. Sett på plass reimdekselet.
Trinn 10.
Test snøfreseren
Koble til tennpluggledningen igjen. Fyll tanken med bensin og test snøfreseren.


































